Monday 23 February 2015

JINGGA 13 SELAR TINDAKAN POLIS TANGKAP FARIZ MUSA DAN DAN ADAM ADLI

Kenyataan Media
Jingga13 Malaysia

JINGGA 13 SELAR TINDAKAN POLIS  TANGKAP FARIZ MUSA DAN DAN ADAM ADLI

Assalammualaikum salam sejahtera

Jingga13 Malaysia menyelar tindakan pihak Polis Diraja Malaysia menangkap Ketua Koordinator Jingga13 Malaysia Dfr Fariz Musa dan Aktivis Anak Muda Sdr Adam Adli di bawah Seksyen 144 Kanun Keseksaan dan melihat penangkapan ini adalah satu tindakan yang tidak perlu dibuat oleh PDRM.

Tindakkan ini menggambarkan PDRM hanyalah sekadar mahu menunjukkan kuasa dan bersifat Intimidasi Politik untuk menakut-nakutkan selain mengelirukan rakyat terhadap hak rakyat untuk berhimpun secara aman yang dijamin dalam artikel 10 perlembangan persekutuan.

Ingin saya tegaskan di sini bahawa kami Jingga13 Malaysia tidak terkesan langsung dengan ugutan politik bersifat kuku besi seperti ini, kerana kami sedar bahawa kami berhimpun secara aman tanpa membawa sebarang senjata sekaligus tindakan kami ini selari dengan perlembagaan.

Kami Jingga 13 Malaysia kecewa, Pihak polis yang kita harapkan bagi mempertahan dan mendukung perlembagaan termasuk menjamin hak berhimpun secara aman oleh rakyat semalam telah mengkhianati kita.
Jelas merekalah yang melanggar perlembagaan.

Kami seru semua rakyat Malaysia bangkit, dan tidak gentar untuk berhimpun bagi menyatakan bantahan secara aman kerana itu merupakan hak kita yang dijamin oleh perlembagaan.

Kami jemput semua rakyat Malaysia menyertai kami untuk terus menunjukkan solidariti kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim di mana-mana sahaja di bumi Malaysia ini, sama ada di depan
Penjara Sungai Buloh setiap hari, ataupun di depan SOGO di Ibu Negara pada hari Sabtu setiap minggu.

Kami juga menjemput semua rakyat berhimpun dan menunjukkan solidariti pada Himpunan Kemuncak #KitaLawan di Ibu Negara pada 7 Mac 2015 ini.

MUAFAKAT*PRIHATIN*BERANI

Mikhael Iskhandar Abdullah
Naib Ketua Koordinator JIngga 13 Malaysia