Saturday 22 February 2014

SOLIDARITI JINGGA13 BERSAMA SGMM DAN NGO TUNTUT MANSUH PBS

JINGGA 13 MALAYSIA turut hadir bersama dalam sidang media anjuran Suara Guru Masyarakat Malaysia (SGMM)  sebagai tanda sokongan dan solidariti bersama dalam gerakan Mansuh PBS .

Sidang media tetsebut berlangsung di Dewan Koperasi_ Masjid Hasanah,Bandar Baru Bangi,Selangor.

Sidang media tersebut dipimpin oleh Presiden Suara Guru Masyarakat Malaysia,Cikgu Mohd Izzat Mohd Johari dan turut dihadiri Sdr. Fariz Musa (Ketua Koordinator JINGGA13 Malaysia) Sdr. Amidi Abdul Manan (Presiden ABIM),Cikgu Normala (Pengerusi Gerakan Kebangkitan Pendidikan Kebangsaan),Sdr Suhaizan Kayat (Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat) ,YB Cikgu Azman (Pengerusi Gerakan Guru Tertindas) dan wakil-wakil NGO yang menyokong Gerakan Mansuh PBS

Ketua Koordinator JINGGA13 MALAYSIA,  Sdr Fariz Musa dalam ucapannya di sidang media tersebut telah menyatakan pendirian JINGGA13 bahawa PBS adalah sistem yang ternyata gagal dan perlu dimansuhkan dan perlu kepada satu sistem yang komperhensif dan kondusif dalam mengangkat profesion perguruan dan mutu pendidikan negara agar melahirkan generasi yang mampu mengisi keperluan dan inspirasi negara.

TUNTUTAN PBS DIHAPUSKAN SERTA MERTA.

Sebab tuntutan dibuat:

1.Sikap KPM cuai,ambil ringan proses pelaksanaan PBS.

2.KPM tidak hirau segala tuntutan-tuntutan dan masalah-masalah pelaksanaan sebaliknya menyembunyikan segala masalah.

3.PBS memberi tekanan pada guru yang keterlaluan.

4.PBS suatu lonjakan besar dalam sejarah tapi pelaksanaannya amat lemah dan sentiasa berubah-ubah akhirnya kabur dan tidak tahu halatuju.