Friday 22 November 2013

Memorandum Keadilan Untuk Tan May Teng kepada Tan Sri Ketua Polis Negara

20 September 2013

Di Ibu Pejabat Polis Di Raja Malaysia
Bukit Aman



Kepada

YANG BERBAHGIA TAN SRI KHALID ABU BAKAR
KETUA POLIS NEGARA

Memorandum
KEADILAN UNTUK TAN MAY TENG : DIMANAKAH HASIL SIASATAN?


JINGGA 13 Malaysia memohon dan merayu Y.Bhg. Tan Sri Khalid Abu Bakar selaku Ketua Polis Negara mengambil keprihatinan terhadap kes kematian langgar lari terhadap Mendiang TAN MAY TENG berumur 22 tahun tanggal 3 September 2013 di Jalan Persiaran Tengku Ampuan Rahimah , Klang oleh sebuah kenderaan ADALAH WAJAR DISIASAT DI BAWAH SEKSYEN 41 AKTA PENGANGKUTAN JALAN.

Berikut adalah laporan-laporan Polis sepertimana berikut :

  1. REPOT POLIS TRAFIK KLANG/014007/2012  4/9/2012 lampiran 1 )
  2. REPOT POLIS TRAFIK KLANG/01448/2012  4/9/2012
  3. REPOT POLIS TRAFIK KLANG/014232/2012  7/9/2012

Pada tanggal 5 Julai 2013 dan 9 Julai 2013 pihak V.Parthipan & Khor selaku peguambela yang dilantik oleh keluarga Mendiang Tan May Teng telah menghantar surat berdaftar bagi tujuan mendapatkan status siasatan kes tersebut sepertimana berikut :

5 Julai 2012 ( Lampiran 2)

  1. Y.BhgKetua Bahagian Sisatan Jenayah , Bukit Aman
  2. Y.BhgKetua Bahagian Siasatan Trafik , Ibu Pejabat Polis Kontijen Selangor
  3. Y.Bhg.Ketua Siasatan Jenayah , Ibu Pejabat Kontijen Polis Selangor

9 Julai 2013 ( Lampiran 3 )

  1. Y.BhgKetua Polis Daerah Klang , Ibu Pejabat Polis
  2. Y.BhgPegawai Penyiasat Bahagian Trafik Ibu Pejabat Polis Daerah Klang

Justeru , pada 25 Julai 2013 , pihak Jabatan Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Kontijen Polis Selangor , Ruj. : (PR)J/25/6 telah menjawab surat berkenaan tetapi sekadar “melepaskan batuk di tangga” dan meminta agar surat dikemukan kepada Ketua Polis Daerah Klang Selatan . Ini mengambarkan seolah-olah Ibu Pejabat Polis Daerah Klang adalah satu agensi lain yang bukan di bawah pentadbiran dan pengurusan pihak Ibu Pejabat Kontijan Polis Sekamngor . ( Lampiran 4 )

Sedangkan pihak peguam telah turut menghantar surat yang sama kepada Ketua Polis Daerah Klang bertarikh 9 Julai 2013 namun sehingga sekarang tidak memperoleh sebarang hasil siasatan sehingga sekarang yang sudah menjangkau lebih setahun daripada tarikh laporan polis dibuat pada 4 September 2012.

Satu laporan polis dengan Nombor Repot : TRAFIK KLANG/014048/12 bertarikh 4 September 2012 , pada jam 23.30 PM oleh individu yang mengaku sebagai pemandu kenderaan pacuan 4X4 melanggar “sesuatu objek” sewaktu melalui Jalan Persiaran Tengku Ampuan Rahimah , Klang dan turut mengaku meninggalkan tempat kejadian sedangkan kenderaan tersebut sepertimana laporan polis mengalami kerosakkan pecah lampu besar depan kiri , bumper depan rosak , badan (body) kereta sebelah kiri kemek serta lain-lain kerosakkan yang belum pasti . Laporan polis dibuat selepas 17jam ?                         ( lampiran 5 )

JINGGA 13 Malaysia benar-benar kesal dengan tindakan sambil lewa dan tidak bertanggungjawab oleh pihak PDRM di bawah tanggungjawab pihak Tan Sri selaku Ketua Polis Negara yang sudah pasti membuktikan tindakan tidak profesional sedangkan ianya adalah satu kes yang melibatkan kematian seorang wanita muda Tan May Teng tanpa sebarang pembelaan dan keadilan yang sewajarnya yang turut dirasai kepedihan dan kesedihan suami dan keluarga mendiang.

JINGGA 13 Malaysia MEMOHON DAN MEMINTA agar Y.Bhg. Tan Sri Ketua Polis Negara mengambil keprihatianan sepertimana berikut  :

  1. SIASATAN DI BUAT TERHADAP KELEWATAN HASIL SIASATAN kes tersebut yang sehingga sekarang masih GAGAL diperolehi oleh keluarga mendiang walaupun usaha di buat oleh peguam bagi pihak keluarga .
  2. MENGAMBIL SATU TANGGUNGJAWAB BAGI MENJELASKAN STATUS SIASATAN kepada keluarga den gan SEGERA
  3. MENGAMBIL TINDAKAN UNDANG-UNDANG MENAHAN PIHAK YANG BERTANGGUNGJAWAB DAN MEMBAWA KE MUKAPENGADILAN UNTUK KES TERSEBUT DIADILI DEMI KEADILAN UNTUK TAN MAY TENG .
  4. MEMPERBAIKI DAN MEMULIHKAN IMEJ SERTA KREDIBILITI  PDRM DI MATA MASYARAKAT AGAR LEBIH PROFESIONAL , TELUS DAN BERINTEGRITI

Sekian , Terima kasih .

MUAFAKAT * PRIHATIN * BERANI

KEADILAN UNTUK TAN MAY TENG

Kami Yang Prihatin ,

JINGGA 13 MALAYSIA