Tuesday 6 June 2017

*SPRM PERLU SIASAT DANA 1MDB RM9.5 JUTA DISALURKAN KEPADA TAN SRI MUHAMMED SHAFEE ABDULLAH*

Laporan SPRM Jingga13 Malaysia d SPRM Selangor,  5 Jun 2017 terhadap DS Najib Razak berkaitan Dana RM9.5juta pembayaran kepada TS Shafee Abdullah dalam kes fitnah 2 terhadap DS Anwar Ibrahim sepertimana laporan Sarawak Report.

_Kenyataan Media | 05 Jun 2017_

Jingga13 yakin bahawa selagi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkuasa, kes seumpama ini tidak akan diambil tindakan. Namun, Jingga13 berpendirian bahawa ianya tidak wajar dibenarkan berlalu begitu sahaja.

Pada 31 Mei 2017 (Rabu) portal Sarawak Report dengan tajuk 'Najib Paid Anwar's Prosecutor RM9.5 Million From 1MDB Slush Fund WHY? EXCLUSIVE REPORT' dengan link http://www.sarawakreport.org/…/najib-paid-anwars-prosecuto…/ (kini tidak boleh diakses kerana laman ini telah dihalang capaiannya oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM)) telah menamakan Shafee Abdullah sebagai penerima dana daripada Najib Razak.

Shafee merupakan orang yang sangat rapat dengan Najib Razak dan telah dilantik sebagai pendakwa raya dalam kes rayuan Fitnah II, Datuk Seri Anwar Ibrahim dipercayai telah menerima dua kali pembayaran. Pembayaran untuk apa?
Dipercayai pada 11 September 2013 Najib Razak telah membayar RM4,300,000 daripada akaun AmBank beliau no akaun 2112022011906 dan sekali lagi pada 17 Februari 2014, Shafee telah menerima RM5,200,000 daripada akaun yang sama. Akaun ini dikenalpasti sebagai akaun yang sama, di mana RM4 bilion telah dipinjamkan oleh dana pencen Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) (KWAP) melalui anak syarikat 1MDB, SRC.

Pada bulan Januari 2016, Peguam Negara, Tan Sri Mohamad Apandi Ali secara tidak sengaja pada sidang media telah mengesahkan bahawa aliran wang ke dalam akaun yang sama 2112022011906 dan mengumumkan bahawa tiada salah laku telah dilakukan oleh 1MDB dan seterusnya menutup siasatan terhadap 1MDB.

Sehingga sekarang, tiada sebarang penafian atau sebarang reaksi daripada kedua-dua pihak (Najib Razak dan Shafee Abdullah) mengenai perkara ini. Ini bermakna bahawa dokumen-dokumen lain mengenai kes-kes melibatkan Najib Razak dan dana 1MDB/SRC yang sebelum ini pernah dilaporkan wajar dibuka kembali kes dan SPRM harus membuat siasatan lanjut.

Jingga13 mendesak supaya SPRM tidak terus berdiam diri dan SPRM perlu berdepan dengan rakyat jika tiada tindakan diambil ke atas Najib Razak walaupun maklumat-maklumat ini secara jelas menunjukkan ada asas yang cukup kukuh untuk membuka kembali siasatan ke atas Najib Razak.

*Mikhael Iskhandaar*
Naib Ketua Koordinator
Jingga13 Malaysia