Thursday 27 February 2014

MICHEAL CHIA DI TANGKAP : JINGGA 13 DESAK POLIS BUKA SIASATAN WANG SELUDUP RM40 JUTA UNTUK UMNO SABAH DAN MUSA AMAN

Kenyataan Media
JINGGA13 Malaysia

27 Februari 2014

MICHEAL CHIA DI TANGKAP : JINGGA 13 DESAK POLIS BUKA SIASATAN WANG SELUDUP RM40 JUTA UNTUK UMNO SABAH DAN MUSA AMAN

Pads 16 Oktober 2012 JINGGA13 Malaysia telah membuat satu laporan polis di Balai Polis Dang Wangi berkaitan kes penyeludupan wang haram sejumlah RM40 juta kepada UMNO Sabah yang turut mempalit Ketua Menteri Sabah merangkap Pengerusi Perhubungan UMNO Sabah Datuk Seri Musa Aman , Datuk Seri Najib Razak dan Datuk Seri Mohammad Nazri Aziz.

JINGGA13 Malaysia mengalu-alukan kenyataan SPRM semalam berkaitan hukuman penjara dan sebatan yang dijatuhkan ke atas Michael Chia, melibatkan kes yang membabitkan permit membalak di Sabah. Ternyata ianya adalah salah satu kes utama yang memberi gambaran bagaimana permit membalak telah disalahgunakan oleh ahli-ahli politik dan pegawai awam untuk membina kekayaan dan kemewahan peribadi.

Justeru berdasarkan laporan polis yang pernah dibuat oleh JINGGA13 yang melibatkan satu skandal penyeludupan wang haram sejumlah RM40 juta yang sehingga sekarang tidak ada sebarang status siasatan oleh pihak polis perlu dibuka kembali kerana wang tersebut mempunyai hubungkait dengan lesen pembalakan yang membawa pulangan lumayan kepada ahli politik UMNO di negeri Sabah sepertimana tindakan SPRM di mana Michael Chia disabitkan jenayah melibatkan permit balak di Sabah.

JINGGA13 Malaysia meminta pihak polis bertindak secara telus dan profesional tanpa prejudis menyiasat sehingga ke akar umbi dan bukan bertindak sambil lewa apabila melibatkan VVIP . Sikap ini sudah pasti akan membina persepsi negatif kepada pihak polis yang dilihat pilih masih  dan tidak mempunyai integriti .

MUAFAKAT*PRIHATIN*BERANI

FARIZ MUSA
Ketua Koordinator
JINGGA13 Malaysia