SELAMAT DATANG

BLOG RASMI JINGGA 13 MALAYSIA [BLOG DIBINA SEJAK 22 NOVEMBER 2013] http://jingga13malaysia.blogspot.com

Thursday, 30 January 2014

TAKTIKAL PERCATURAN YANG MEMEGUN LAWAN !

Oleh: Dr Tanaka Mustafa

1) Saya tidak pasti sama ada Dato Seri Anwar Ibrahim (DSAI) pernah bermain catur atau tidak, ataupun beliau sememangnya pemain catur professional.

2) Dalam permainan catur professional, 'pawn' tidak akan dikorbankan tanpa sebarang hasil kepada strategi. Berbeza dengan catur yang dimain oleh orang kampung, mengorbankan 'pawn' adalah perkara biasa. Kau makan aku, aku makan kau balik.

3) Pemain catur professional tidak akan mengorbankan 'pawn' secara sia-sia. Pasti ada langkah seterusnya yang boleh mengikat pergerakan lawan, ataupun mengucar-kacirkan strategi lawan. Sekalipun hanya 'pawn' terkorban, musuh akan tersentak dan berfikir panjang apa yang akan berlaku seterusnya.

4) Sayugia, Adun Kajang adalah 'pawn' yang dikorbankan dalam percaturan terbaru. DSAI dianggap pencatur professional oleh lawannya. Lawan DSAI juga adalah professional, bukan pencatur kampung. Biasanya pencatur kampung memandang sinis dengan terkorbannya satu 'pawn'. Tetapi pemain catur lawan DSAI ini memilih untuk berhati-hati. Tidak membuta-tuli untuk mengikut rentak catur DSAI.

5) Buktinya, sehingga hari ini SPR masih kelu. PERKASA belum bersuara. Dato Seri Najib juga masih berstatus tunggu dan lihat. Hanya juak-juak kecil mereka sahaja yang bersuara mengkritik DSAI. Muhyiddin juga mengeluarkan kenyataan selamat. Nyata mereka terkejut dan terkedu sejenak dengan tindakan DSAI - mengorbankan pawn secara percuma.

6) Pelbagai andaian dibuat oleh penyokong PR dan BN. Ada yang mengatakan ia adalah poliking yang membazir duit rakyat. Ada pula yang menyindir DSAI tidak dapat jadi PM, jadi MB Selangor pun jadilah. Ada yang mengancam untuk memboikot PRK Kajang. Ada yang bersetuju langkah ini sebagai menyelamatkan Selangor, supaya tidak jatuh seperti Kedah. Ada pula yang terkial-kial membuat fiqh muwazanat untuk menghalalkan tindakan DSAI. Ada yang secara sinis berkata - keputusan multaqa ulamak pas benar - kaji semula hubungan dengan PKR.

7) Jika dilihat sebagai percaturan politik, saya lebih cenderung untuk menyokong strategi DSAI. Musuh sudah tercari-cari formula untuk terjemahkan percaturan ini. Mereka hanya meroyan dengan kempen Anwar mahu jad MB Selangor. Walhal belum tentu DSAI bertanding, jika bertanding menang, belum tentu jadi MB. Setahu saya, sejak dahulu hingga hari ini, belum pernah DSAI bercita-cita untuk jadi MB Selangor. Tetapi meroyannya mereka ke arah itu, cuba menggambarkan DSAI gila kuasa. Biarkan.

8 ) Namun jika dilihat sebagai mata kepala rakyat marhaen, memang tidak patut. Rakyat diasak bertubi-tubi dengan masalah keewangan, masalah kenaikan harga itu ini, tiba-tiba terpaksa bertarung dalam satu lagi PRK. Politiking lagi! Jika ada strategi hebat sekalipun, rakyat tidak memandang ke arah itu. Mereka terkejut kerana pilihanraya kecil secara tiba-tiba, tanpa ada kematian. Mungkin penduduk Kajang berbeza pandangan, memandangkan laba-laba besar bakal turun ke tempat mereka.

9) Pemuda PAS Selangor mengancam untuk memboikot PRK Kajang. Mungkin ini adalah manifestasi kekecewaan terhadap strategi yang dilaksanakan itu tidak diberitahu mereka, ditambah pula mereka bersama dengan rakyat marhaen melihat isu ini. Marah tidak salah. Tetapi mengancam untuk memboikot itu agak keterlaluan, seolah-olah Pemuda PAS Selangor yang membuat keputusan, bukan PAS Pusat.

10) Apa pun yang berlaku, kita berharap ia adalah batu loncatan untuk kepentingan rakyat. Saya pernah diberitahu oleh seorang mentor suatu masa dahulu, bahawa dalam negara kita, ada tiga pemimpin yang genius saling boleh membaca strategi antara satu sama lain. Ustaz Fadzil Noor, Dr Mahathir dan Anwar Ibrahim. 

11) Ustaz Fadzil Noor dapat membaca strategi Dr mahathir. Dr Mahathir dapat membaca strategi Anwar Ibrahim. Dr Mahathir memerlukan Anwar Ibrahim untuk menterjemah strategi Ustaz Fadzil.

Perginya Ustaz Fadzil, meninggalkan Anwar dan Dr Mahathir dan Anwar bercakaran. ustaz Fadzil sudah memberi amaran kpd Anwar bahawa percaturannya masuk ke dalam UMNO adalah langkah yang silap. Ustaz Fadzil Noor tahu silat pencak Dr Mahathir yang Anwar tak nampak. Akhirnya Ustaz Fadzil betul, Anwar dikhianati. Kini Anwar sekali lagi berdepan dengan Dr Mahathir melalui proksinya - Najib.

Najib sedang berdepan dengan Anwar - yakni anak didik Ustaz Fadzil dan Dr Mahathir. Sehingga kini Najib masih membisu.